Borgerhout overtreft de stoutste
verwachtingen als het op publiekswerving aankomt. Ze hanteren allerminst de wachtende attitude van “het
publiek zal wel naar ons toe komen”. De praktijkervaring leert immers dat dit
ontoereikend is als je een divers en meerlagig publiek wil aanspreken.
Borgerhout trekt liever de
straten op om te manifesteren waar ze naar streven. Moeders worden
aangesproken. Reservaties maken, is niet mogelijk. (Het is namelijk vooral het
witte, middenklasse publiek dat hier bekend mee is.) Een half uur voor de start
van de activiteiten paradeert er een fanfare met veel tamtam doorheen de
straten om op onmiddellijke wijze publiek te engageren. Zo slagen ze erin het
volk binnen te rijven dat deze straten ook bewoont, wat een divers en
multicultureel publiek garandeert.
Ook wordt er veel zorgzame
aandacht besteed aan de noodzaak van kunst binnen deze samenleving van
overvloedige commerciële en materiële prikkels. Kinderen krijgen hierrond
duiding op school.
Daarenboven organiseren ze hun
activiteiten op locaties die bekend staan omwille van hun laagdrempelige
toegang. Dit is mogelijk doordat Borgerhout uitblinkt in het samenwerken met
verschillende partners.
Voorstellingen zijn niet te
talig, waardoor ze ook toegankelijk zijn voor ouders die de Nederlandse taal
niet machtig zijn. KvK garandeert immers nog meer pret wanneer heel de familie
kan en mag meegenieten. In flyers en folders staat er evenmin weinig tekst en
wordt er vooral gecommuniceerd via tekeningetjes.
Als dit alles nog niet genoeg zou
zijn, is er ook nog gedurende de gehele KvK een theesalon met gratis thee en
zelfgebakken koekjes. In dit theesalon worden kinderen tevens opgevangen.
Klinkt dit allemaal bijzonder
prikkelend? Ga dit jaar dan zeker zelf ’s een kijkje nemen en laat je
inspireren door Borgerhouts genereuze inventiviteit!