Hoe trek je anderstalige kleuters aan?

Samenwerkingen vormen vaak de spil van een brede participatie. In dit voorbeeld slaan de Musea Hasselt en de dienst Flankerend Onderwijsbeleid van de stad de handen in elkaar. Die laatste verzorgt met de Babbeldoos wekelijks anderhalf uur gratis spreek- en spelplezier op Hasseltse kleuterscholen. Met taalstimulerende activiteiten als verhalen lezen, spelletjes spelen en knutselen maken ze kleuters die thuis geen Nederlands spreken taalvaardiger in de schooltaal. En ze gooien visjes uit voor naschoolse activiteiten. Zo bereiken ze ook de ouders.


Een van die visjes was vorig schooljaar Kunstendag voor Kinderen. “Er kwam een groep van een 25-tal mensen naartoe. Ze namen deel aan onze workshop in Het Stadsmus en bezochten nadien ook het Modemuseum. Hun bezoek kwam toen nog een beetje als een verrassing. Dit jaar zijn we beter voorbereid”, zegt Joke Smets van de publiekswerking. Hoe deden ze dat? “Wij laten nu aan het Babbeldoos-team weten welke activiteiten er zijn en zij verwittigen ons naar welke ze komen. Zo kunnen we voldoende medewerkers inzetten. Die briefen we ook over hoe ze hun uitleg best eenvoudig houden of wanneer pictogrammen kunnen helpen. De Babbeldoos maakt de activiteiten - ook voor de ouders - helemaal gratis. Bovendien is vooraf inschrijven niet nodig. Zo nemen ze de laatste drempels weg. ”


Ons land moet ervoor zorgen dat ook kinderen met een handicap, kinderen die leven in (kans)armoede of van andere origine zijn, kunnen participeren aan kunst en cultuur. Dat was een van de aanbevelingen van de VN naar aanleiding van de 30ste verjaardag van het Kinderrechtenverdrag.  Kunstendag voor Kinderen ging op zoek naar good practices. Deze samenwerking in Hasselt is er een van.


© Bart Van der Moeren - KvK16