Wil je meedoen aan onze wedstrijd, maar weet je niet goed hoe je de kinderen aan het werk kan zetten? Freelance beelddocente Liesbeth Eysermans bedacht enkele speelse leeractiviteiten waar we met al onze zintuigen, ledematen en fantasie in kunnen duiken. Elke activiteit kun je uitvoeren in de klas maar ook met je gezin, op de jeugdbeweging, in de opvang of op een familiefeest. De rode draad? Meng verschillende kunstvormen en -stijlen tot een lekker zot kunstwerk. We maken een kortverhaal met onze lievelingswoorden als hoofdrolspelers! Goed nieuws: er zijn geen foute lievelingswoorden. Des te raarder, droger of net sappiger des te beter!
Aan de slag!
- Schrijf je lievelingswoord op een kladpapiertje. Misschien is je lievelingswoord wel: pastasliert, kaas, marcelleke, buschauffeur, bel, krulsnor, dompelpomp, appelsien, airbag, nagellak, snoepveter, geheim, opblaaskrokodil, ninja, PlayStation, kroketten, kietelen of kerstbal?
- Ga in een kring zitten.
- Iemand begint het verhaal met "Er was eens ..." en legt vervolgens zijn/haar woordje voor zich neer. Bijvoorbeeld: "Er was eens een heel ongelukkige pastasliert."
- Het volgende kind vult het verhaal verder aan met zijn/haar woord. Bijvoorbeeld: "Die pastasliert was ongelukkig omdat hij droomde van een heerlijk stinkend stukje kaas."
- Meteen springt het verhaal weer door naar het volgende kind dat op zijn/haar beurt aanvult: "Op een mooie dag, nam de huisbewoner van de pastasliert hem uit de ijskast. De pastasliert schrok van de huisbewoner want die had alleen maar een marcelleke aan!"
- Ga de kring rond tot het verhaal af is! De laatste leerling eindigt het verhaal met "… en ze leefden nog lang en gelukkig!"
- Benieuwd naar het resultaat? Bekijk ons voorbeeldverhaal.
=> TIP: Help elkaar als iemand het moeilijk vindt om het verhaal meteen verder te breien.
Extra
- Je kan het verhaal snel opschrijven terwijl de kinderen het bedenken. Gebruik daarvoor gerust ons leeg sjabloon.
- Bedenk een naam voor jullie geflipt klassprookje!
- Misschien kunnen er tekeningen gemaakt worden van het verhaal?
- Is er een groepje kinderen dat er een strip van wil maken?
- Of wil elk kind zijn/haar zelf verzonnen stukje van het verhaal uittekenen en worden alle tekeningen gebundeld in 1 boekje?
- Geen schrijvers of tekenaars in de klas? Misschien zijn er wel kinderen met een talent voor drama/acteren? Laat hen het verhaal dramatisch voorlezen (met gekke personages en stemmetjes) en neem het op als een geluidsfragment!
Wedstrijd
Doe mee aan onze wedstrijd! Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar jullie klassprookje! Stuur het resultaat zeker door naar wedstrijd@kunstendag.com en vermeld de naam van je school en klas. Wie weet, wint je klas een knotsgekke kleurrijke mural!
Wil je nog meer tips?
- Lees dan zeker onze 4 andere blogartikels:
- Mix meesters van vroeger en nu
- Hou een modeshow of fotoshoot
- Maak een troetelportret
- Maak een maffe Belgische muziekremix
- Download alle tips in deze handige pdf.
Tips geschreven door Liesbeth Eysermans