WEDSTRIJD: Dicht je eigen bezette stad

Wil je meedoen aan onze wedstrijd, maar weet je niet goed hoe je de kinderen aan het werk kan zetten? Freelance beelddocente Liesbeth Eysermans bedacht enkele speelse leeractiviteiten waar we met al onze zintuigen, ledematen en fantasie in kunnen duiken. Elke activiteit kun je uitvoeren in de klas maar ook met je gezin, op de jeugdbeweging, in de opvang of op een familiefeest. De rode draad? Maak je eigen topstuk! In dit blogartikel: kies een leuk gedicht en maak er je eigen stukje literatuur van!

Had Paul een stad bezet?

We gaan aan de slag met een waar topstuk van een dichtbundel nl. ‘Bezette stad’ van Paul van Ostaijen. Paul was een Antwerpse expressionistische dichter. ‘Expressionisme’ wil zeggen dat de kunstenaar probeert zijn/haar gevoelens of ervaringen aan ons duidelijk te maken door de werkelijkheid een beetje te vervormen. Paul schreef de gedichten in de zomer van 1920 toen hij 24 jaar was. De gedichten gaan over de stad Antwerpen tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Onze eigen bezette stad

We dagen je graag uit om een eigen versie van ‘Bezette stad’ te maken! Hoe dan? We behouden de onderlaag = de bladspiegel maar we vervangen de bovenlaag = de tekst.

Je kunt kiezen of je deze grafische opdracht graag met de hele groep samen uitdenkt, in kleinere groepjes of alleen. We hebben speciaal voor jou een ‘lege’ versie voorzien van ‘Bezette stad’, die enkel de vorm van het gedicht behoudt. Gebruik dus gerust je eigen woorden!

Stap 1: brainstorm!

Pauls gedicht gaat over de oorlog. We leven momenteel gelukkig niet in oorlog in België maar misschien kun je een thema kiezen dat je nauw aan het hart ligt? Iets waar je veel emotie in kwijt kan?

  1. Denk even voor jezelf (of samen in groep) terug aan een moment waarop je veel emotie voelde. Misschien was je buitenzinnig blij, vreselijk verdrietig, vol van verliefdheid, belachelijk bang of zenuwslopend zenuwachtig… Heb je zin om over dat speciale moment te vertellen?
  2. Kies uit de verhalen die je net hoorde één verhaal uit.
  3. Met dat verhaal ga je aan de slag voor jouw versie van ‘Bezette Stad’.

Stap 2: schrijven!

  1. Schrijf enkele belangrijke woorden uit jouw gekozen verhaal op een kladblaadje.
  2. Spelen maar! We gaan de woorden puzzelen tot ze in het lege sjabloon passen en het verhaal op jouw manier kunnen navertellen.
    • Door bepaalde woorden heel groot neer te schrijven krijgen ze meer aandacht.
    • Door woorden uit te rekken kan je klemtonen leggen enz.
  3. In het voorbeeld ‘WOW dameendeni?!’ werd er gewerkt met het verhaal van de 6-jarige Bosse die het niet leuk vond dat zijn mopje verdraaid werd.

Extra

Toen Paul het gedicht schreef, bestonden er nog geen computers met tal van lettertypes om uit te kiezen. Toch heeft Paul erg goed nagedacht over hoe de woorden in ‘Bezette stad’ eruit zagen. Als je het leuk vindt om te spelen met woorden en de vorm van woorden, kan je je tekst ook in een passend, zelf bedacht lettertype in het sjabloon tekenen!

Wedstrijd

Doe mee aan onze wedstrijd! Wie weet, wint je klas de interactieve workshop ‘Een selfie op doek’ in het MAS. Daarbovenop belonen we de winnende werken met een eigen expo in het MAS op Kunstendag voor Kinderen.

Wil je nog meer tips?

 Tips geschreven door Liesbeth Eysermans